Problémy s nadměrným trávením času na sociálních sítích má více než polovina žáků základních a středních škol v Praze. Necelých 60 % alespoň jednou pilo alkohol, 10 % pravidelně. Vyplývá to z výzkumu městské organizace Centrum sociálních služeb Praha (CSSP), jehož výsledky ve čtvrtek v tiskové zprávě zveřejnil magistrát. První polovinu průzkumu úřad prezentoval v dubnu, týkala se duševního zdraví žáků.
Problémy spojené s nadměrným trávením času na sociálních sítích přiznalo 68 % dívek a 54 % chlapců. Známky závislosti vykazuje 13 % oslovených dětí. Jde například o obsesivní přemýšlení o sociálních sítích či neúspěšné pokusy o omezení času, který na nich tráví. Celkem 62 % žáků uvedlo, že mělo problémy kvůli sledování krátkých videí, více než třetina opakovaně nebo denně.
„Digitální technologie jsou dnes přirozenou součástí života mladých lidí. Výzkum ale jasně ukazuje, že u velké části žáků jejich užívání přerůstá do problémů. Narušuje spánek, učení i vztahy. U některých žáků se ukazují symptomy závislosti,“ uvedl vedoucí výzkumu Roman Petrenko.
S kratomem má zkušenost čím dál více dětí
Průzkum zjišťoval i zkušenosti žáků s alkoholem a návykovými látkami. Alespoň jednou pilo alkohol 58 procent žáků, necelých deset procent přiznalo pravidelnou konzumaci. Elektronickou cigaretu používá opakovaně či denně 22 % žáků. Zkušenost s kratomem přiznalo 14 % oslovených dětí, o rok dříve to bylo 8 %.
V dubnu magistrát zveřejnil první část průzkumu, která se týkala duševního zdraví žáků. Vyplynulo z něj, že zhruba 21 % dětí v minulém roce potřebovalo nějakou formu psychické pomoci. Přibližně třetina dětí trpí úzkostmi a zhruba 30 procent studentů má problémy se spánkem.
Mohlo by vás zajímat
Sledování trendů v rizikovém chování a v duševní pohodě dětí
Do aktuálního dotazníkového průzkumu se zapojilo více než 10 tisíc žáků pražských škol pomocí anonymních dotazníků. Data zpracovala výzkumná agentura Anreva Solution. Kompletní výzkumná zpráva je zveřejněna na internetu.
Cílem výzkumu je dlouhodobě sledovat trendy v rizikovém chování a v duševní pohodě dětí, které mohou ovlivňovat jejich zdraví a úspěchy ve škole. Průzkum se pravidelně opakuje od roku 2016.