Klienti zdravotních pojišťoven si mohou ověřit, jakou péči lékaři vykazují na jejich jméno a zda jsou v přehledu výkony, které skutečně absolvovali. Foto: Free Stock Foto

Přehled vykázané péče: některé pojišťovny nabízejí elektronicky, jiné stále jenom na papíře

Lidé si mohou u své zdravotní pojišťovny vyžádat přehled péče, kterou na ně vykázali lékaři či nemocnice, včetně předepsaných léků a kolik za ně pojišťovna zaplatila. Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) a některé zaměstnanecké pojišťovny vydávají v těchto dnech přehledy za loňský rok v papírové podobě. Příští rok, po spuštění klientského portálu Moje VZP, budou u VZP přehledy také on-line. U některých zaměstnaneckých pojišťoven mohou klienti získat data už nyní nahlížením do internetového účtu.

 

„Ve VZP jsou nyní všechna data pro vydávání přehledů vykázané péče za rok 2015. Klienti o ně mohou požádat. Pojišťovně tak pomohou odhalit případné nesrovnalosti,“ řekl ČTK mluvčí VZP Oldřich Tichý.

Podle mluvčí Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra Hany Kadečkové klienti pojišťovny nemusí o nic žádat. „Na Kartě života, která má aplikaci i do chytrého telefonu, si lidé mohou kontrolovat vykázanou péči průběžně až tři roky zpětně,“ řekla ČTK.

Česká průmyslová zdravotní pojišťovna umožňuje podle mluvčí Elenky Mazurové klientům získat data přes elektronickou přepážku, kam se zaregistrují. Mohou se pak kdykoli podívat na vykázanou péči, řekla ČTK.

Vojenská zdravotní pojišťovna podle mluvčího Richarda Medka elektronické přehledy vykázané péče zatím neposkytuje, službu ale chystá. Klienti nyní musejí podávat písemnou žádost, jako je to u VZP.

Tichý uvedl, že na přepážkách VZP si přehled vykázané péče ročně vyžádá kolem 110.000 klientů. Zájem stále roste. O přehled lze požádat i písemně a obdržet ho poštou do vlastních rukou.

Na nesrovnalosti upozorní VZP ročně stovky lidí. Většinou jde o administrativní pochybení, objevují se například chyby v rodném čísle. To byl případ ženy z Vysočiny, která ve svém přehledu našla vykázanou pitvu. Zjistilo se, že nemocnice na ni vykázala pitvu, kterou provedla u oběti dopravní nehody.

Kadečková uvedla, že na nesrovnalosti ročně upozorní 15 procent klientů ZPMV. Objevují se i zkreslování údajů lékaři. To se řeší trestním oznámením, v současnosti se pojišťovna připojila k sedmi trestním oznámením a sama jich podala pět.

-čtk-