Za brýle a kontaktní čočky lidé v Česku každoročně utratí přes čtyři miliardy korun. Očních optik je v ČR kolem 1600. Foto: www.publicdomainpictures.net

Loňský rok byl pro české optiky úspěšný, tržby rostly

Minulý rok byl pro české optiky úspěšný. Po letech stagnace vzrostly maloobchodní tržby podle odhadů o pět až šest procent. V některých regionech byl růst ještě vyšší. Za brýle a kontaktní čočky lidé v Česku každoročně utratí přes čtyři miliardy korun. ČTK to včera na odborném veletrhu Opta v Brně řekl člen Společenstva českých optiků a optometristů (SČOO) Ivan Vymyslický, který situaci na trhu analyzuje. Přesná čísla svaz k dispozici nemá.

 

Podle Vymyslického se čísla o tržbách liší u každé konkrétní optiky. „Pokud dobře pracuje se značkou a má dobrý interiér, zákazník si dokáže za dobrou službou dojet. Samozřejmě velká města koncentrují poptávku, ale jsou i malá sídla, kde to funguje velice dobře,“ uvedl Vymyslický.

Očních optik je v ČR kolem 1600 a trh je tak velice dobře pokrytý. Přibývá ale lidí, kteří by měli brýle nosit. Odborníci tvrdí, že na první přezkoušení svého zraku by měl za odborníkem dorazit každý čtyřicátník.

Tím, jak se zvyšuje délka dožití a stárne populace, bude růst i počet lidí s brýlemi. Nyní podle Vymyslického brýle potřebuje zhruba polovina populace a v roce 2020 to bude 60 procent lidí. Na to už trh reaguje. Situaci ještě více podporuje takzvaný vizuální stres, tedy používání elektroniky, například počítačů a mobilních telefonů. Oči si pak potřebují odpočinout a zrelaxovat, mimo jiné díky brýlím.

Podle Vymyslického obor reaguje na obecnou ekonomickou situaci země se zpožděním asi tři čtvrtě až jednoho roku. „Nejdřív musí růst platy, až pak mohou přijít něco nakoupit. Jsme sekundární až terciární sféra,“ uvedl.

V posledních letech také lidé často kupují kontaktní čočky i brýle prostřednictvím internetu, v drogeriích nebo dokonce u benzinových pump. Řada těchto lidí ale nakonec stejně skončí u optika, protože většina populace s oční vadou má například různé dioptrie na levém a pravém oku. Internet a drogerie posilují jen u nižšího nenáročného segmentu. „Jde o jednoduché nekomplikované zakázky bez možnosti větší individualizace a specifikace,“ dodal Vymyslický.

Český trh zatím není příliš zajímavý pro zahraniční řetězce – je tu pouze francouzský Grand optical. Podle prezidenta SČOO Jiřího Panenky nezávislí optici ale postupně ztrácejí svůj podíl na trhu. „Obchodní řetězce razí politiku nízkých nákladů a relativně nízkých cen,“ uvedl Panenka.

Jednou z novinek na trhu jsou multifokální čočky. Nosí je lidé, kteří potřebovali jak speciální brýle na krátkou, tak další na větší vzdálenost. Podle Kateřiny Ševcové ze společnosti Essilor – optika je tato technologie známá několik desetiletí, boom v Česku je ale patrný až nyní. Je to dané i tím, že neduhy z počátků už výrobci odstranili. Lidé se také přiklánějí ke značkovým brýlovým čočkám, což v minulosti nedělali.

-čtk-