Elektrokonvulzivní terapie, čili elektrošoky, tak, jak jí známe z filmů a lékařských knih, používá impulsy o síle 600 miliampérů, pro léčbu čtení dětí se používá proud 600krát slabší. Foto ukazuje historický elektrokonvulzivní přístroj, umístěný v Glenside Museum. Zdroj: Wikipedia

Slabé elektrošoky pomáhají dětem s dyslexií rychleji číst

Slabé elektrošoky, cílené na mozek přes temeno hlavy, mohu pomoci dětem s dyslexií k rychlejšímu čtení s menším počtem chyb, tvrdí vědci. Osmnáct dětí s dyslexií dostávalo 20 minut elektrické pulsy, a to třikrát týdně po dobu osmi týdnů v rámci studie v dětské nemocnici Ospedale Pediatrico Bambino Gesù v Římě. Elektrické pulsy byly extrémně slabé. Doktor Deny Menghini, který studii vedl, zdůraznil, že děti necítily žádnou bolest.

 

„Použili jsme proud o jednom miliampéru, což odpovídá elektřině, která napájí jednoduché vánoční osvětlení. Subjekty nic necítily, kromě nepatrné vibrace na začátku. U opravdových elektrošoků se používá 600 miliampérů,“ řekl lékař časopisu The Times.

Po absolvování terapie pomocí elektrických impulsů děti dělaly méně chyb při čtení a dokázaly číst rychleji. “Index rychlosti čtení se zlepšil o 13 procent, což má už po šesti týdnech podobný pozitivní efekt jako léta vzdělávání,“ tvrdí Menghini, který výsledky publikoval v odborném časopise Restorative Neurology and Neuroscience journal. Dodává, že děti také dělají méně chyb při čtení méně známých slov a byly o 60 procent rychlejší při čtení vymyšlených slov v testu.

Podle vědců, děti, které dostaly tyto slaboulinké „elektrošoky“ jsou nadále zdravé, neobjevil se u nich žádný vedlejší účinek a ještě půl roku po terapii stále ještě dokázali číst rychleji.

Výzkum se nyní zaměřuje na testování účinku pulsů směřovaných do jiné částí mozku – tam, kde slova mají svoji vizuální podobu – a která tedy umožňuje jedinci rozeznávat slova a písmena. Podle vědců právě tato část mozku u lidí s dyslexií vykazuje nižší aktivitu.

Jak uvádí The Independent, odhaduje se, že dyslexií je ve Velké Británii postižen jeden člověk z 10. Aktuálně neexistuje žádná specifická léčba, největší pomocí je speciální podpora, poskytovaná ve škole.

-cik-