Prymula slovy o zákazu slev spustil nové kolo nákupní horečky poté, co se situace již uklidnila, říká Prouza

Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza ve své kanceláři. Foto: Jiří Reichl, ED

Předseda ústředního krizového štábu a náměstek ministra zdravotnictví Roman Prymula svými výroky o tom, že navrhne vládě zrušení slevových akcí v obchodech zneklidnil řadu lidí, kteří poté opět vzali obchody útokem. Jeho návrh však ostře odmítl premiér Andrej Babiš (ANO): „Ne, to není dobrý nápad. Slevové akce je třeba ponechat. Já už jsem mu víckrát říkal, aby byl zdrženlivý a neděsil lidi,“ řekl včera v televizi Nova. K navrhovaným opatřením se pro Ekonomický deník vyjádřil v rozhovoru prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

Co říkáte na návrh předsedy ústředního krizového štábu Romana Prymuly zakázat slevové akce v obchodech?

Zrušení slev nedává smysl v období, kdy výrazně roste počet lidí, kterým ze dne na den klesly příjmy jen na 60 procent předchozího platu. Musíme si uvědomit, že tady jsou dlouhodobě skupiny obyvatel, které mají nízké příjmy, a možnost nakupovat střídající se zboží ve slevách je pro ně zárukou, že si budou moci dovolit dostatek jídla. Průměrný důchodce má na jídlo pouhých 110 korun denně. Doma je 1,7 milionu dětí, pro které musí rodiče vařit obědy, což je stojí výrazně více než stravování ve školních jídelnách – a zároveň těmto rodičům klesly příjmy. V tuto chvíli by měl stát přemýšlet, jak udržet ceny potravin co nejníže, ne je nějakým zákazem slev výrazně navýšit.

Jak hodnotíte jeho výrok, že je zbytečné se podbízet potravinami za levnější ceny?

Slevové akce samozřejmě slouží jako reklama, ale také jsou pro miliony lidí nutností, bez které si nebudou moci dovolit dostatek jídla. Navíc se nikdo v současné době nepodbízí, obchody v posledních dvou týdnech postupně stahují reklamy na potraviny z médií a výrazně omezují další marketing. V současné době nikdo nechce motivovat lidi k nákupu zboží v nepřiměřených objemech, obchodní řetězce naopak už dva týdny vyzývají zákazníky, aby omezili nákupy nad rámec skutečné spotřeby. Našim cílem zůstává obsloužit naše zákazníky co nejrychleji, udržet dostatečně širokou nabídku a udržet co nejnižší ceny. Víme, že neseme spolu s potravinářským průmyslem, který také pracuje na plné obrátky, odpovědnost za to, aby měli Češi co jíst.

Roman Prymula také zmiňoval roznos letáků jako nebezpečí rozšíření koronaviru v populaci, vyhodnocujete si nějak postoj k takovému riziku?

Já především chápal jeho vyjádření zejména jako obavu ze zbytečného pobytu lidí v obchodech a hledání nástrojů, jak to omezit. Omezení marketingu už se začíná dít a jsme připraveni na věcnou debatu, která povede k rozumným opatřením a přitom nepovede v této těžké době ke zdražení potravin.

Projevily se nějak návrhy předsedy krizového štábu Prymuly na chování spotřebitelů?

Ano, během dvou hodin po jeho výrocích narostl počet lidí v obchodech až o 20 procent. Pan profesor těmito svými výroky spustil další kolo nákupní horečky, a to v situaci, kdy se konečně v posledních dvou dnech začala uklidňovat.

Jak hodnotíte aktuální chování zákazníků?

Lidé se dnes chovali už velmi zodpovědně, téměř všichni již do obchodů chodí se zakrytým obličejem. Překvapil mne přístup městské policie ve Štětí, kterou kolegové volali kvůli lidem, kteří přišli do obchodu bez roušek a následně se srocovali před obchodem. Městská policie Štětí nám ale řekla, že je to nezajímá a řešit to nebudou, což nechápu. Naopak velmi dobře zafungoval posun času pro nákup důchodců na 7-9 hodin, velká část z nich si nakoupila v tomto čase a snad se tak daří omezovat riziko nákazy těch nejohroženějších.

Helena Sedláčková

Článek je převzat z portálu Ekonomický deník, který je součástí vydavatelství Media Network stejně jako Zdravotnický deník.