Z hlediska reputace potřebuje farmaceutický průmysl udržet v popředí zájmu vědu a vědce. Foto: Pexels

Reputace farmaceutických firem v uplynulém roce klesla. Jak si výrobci léků u veřejnosti vedou?

Farmaceutické společnosti mají za sebou poměrně bouřlivý rok. Na finančních výsledcích řady z nich se doposud pozitivně promítá pandemie koronaviru. Covidová krize byla pro farmaceutický sektor dobrou příležitostí pro zlepšení svého obrazu v očích veřejnosti. Jenže s postupným odezníváním pandemie došlo rovněž k poklesu obliby výrobců léků u širokých davů. Není to však nic neobvyklého, říkají experti oslovení odborným portálem Fiercepharma.com.

Farmaceutický průmysl se obecně netěší příliš dobré pověsti u veřejnosti. Když se ale dostaví zdravotní krize, obliba výrobců léků roste. To se ostatně ukázalo v průběhu pandemie koronaviru. Podle průzkumu analytické společnosti Harris Poll věřilo v prosinci 2020 farmaceutickým společnostem 62 procent dotázaných Američanů.

Velkou zásluhu na tom samozřejmě měla rychlost, se kterou byly vyvinuty vakcíny proti SARS-CoV-2, jež byly v několika zemích poprvé aplikovány právě ještě před koncem roku 2020. Důvěra veřejnosti ve farmaceutické firmy se oproti období před pandemií prakticky zdvojnásobila. Než začal koronavirus řádit po celém světě, výrobcům léků věřil sotva jeden ze tří dotázaných.

Řeší se hlavně inflace

Dalo by se předpokládat, že důvěra ve farmaceutický sektor zůstala vysoko i dva roky poté, co první vakcíny proti koronaviru našly své příjemce. Jenže podle odborného portálu Fiercepharma.com, který se odkazuje na aktuální průzkum agentury Harris Poll, tomu tak není.

Pozitivně farmaceutické společnosti na konci letošního roku hodnotí „jen“ 45 procent respondentů. Jenže podle expertů to nutně nemusí znamenat, že pokles popularity farmaceutických firem byl způsoben nějakou negativní událostí nebo tím, že by se výrobci léků začali chovat „ošklivě“.

„Naprosto dominantní věcí, na kterou dnes Američané myslí, je inflace. Loni a předloni to byl právě covid a závody farmaceutických společností o vakcínu proti koronaviru nebo o lék proti covidu,“ uvedl pro portál Fiercepharma.com Rob Jekielek, výkonný ředitel agentury Harrs Poll. Podle něho byl před dvěma lety covid tématem číslo jedna v 60 procentech případů, dnes je to u méně než jedné desetiny dotázaných.

Covid už není téma

Jinak řečeno, je naprosto přirozené, že v průběhu zdravotnické krize se lidé s nadějí obracejí na farmaceutické firmy a ty se u nich těší vyšší oblibě. Obzvláště tehdy, když mají hmatatelné výsledky v podobě účinných a bezpečných vakcín nebo léků. Nyní, když už covid není téma, přestávají lidé vnímat svůj vztah k farmasektoru tak pozitivně.

„Klíčovou prioritou pro farmaceutický průmysl z hlediska reputace je, jak udržet vědu a vědce v popředí zájmu a nenechat se vtáhnout do úvah, že jde pouze o otázky související s cenami léků a jejich prodejem,“ řekl dále Jekielek. Právě ceny léků a jejich zhoršená dostupnost hrají v tuto chvíli proti farmaceutickému sektoru a jeho pověsti.

Podle Jekieleka názor na farmaceutické společnosti je rovněž poměrně značně ovlivněn tím, jaké politické preference daný člověk má. „Je patrné, že konzervativnější republikáni se stali skeptičtějšími vůči farmaprůmyslu, zatímco liberálnější demokraté vidí ve farmaceutických firmách mnohem více řešení problémů souvisejících s covidem-19,“ řekl šéf agentury Harris Poll.

Farmafirmy zanechaly pozitivní stopu

Udržení pozornosti, kterou farmaceutické firmy získaly během koronavirové pandemie, může být klíčem i k udržení poměrně solidní popularity. „Farmapůrmysl skutečně zbystřil a je si vědom, že lidé jej vnímají jako skutečné řešení mnohých problémů ve zdravotnictví,“ dodal Jekielek.

Podle něho je však aktuální průzkum důkazem, že ačkoli lidé dnes mají zcela jiné starosti, farmaceutický průmysl se v myslích veřejnosti uhnízdil v poměrně pozitivním světle. „Pokud jste konstruktivní, posouváte míč stále dopředu,“ zakončil svou úvahu metaforou Rob Jekielek.

-red-