I tak zavedená firma jakou je japonská Toshiba může mít ekonomické problémy. Odnese to zdravotnická divize, které se zbaví. Foto: archiv

Toshiba shání peníze. Musí prodat svoji zdravotnickou divizi

Účetní skandál japonského kolosu Toshiba může mít významný dopad na její úspěšnou zdravotnickou divizi. Vedení společnosti oznámilo, že v rámci restrukturalizace prodá „nejméně 50 procent, ale možná až 100 procent“ strategickému partnerovi. Zájem už projevil třeba koncern Fujifilm nebo General Electric.

 

Toshiba čeká v březnu čistou ztrátu asi 550 miliard jenů (asi 4,5 miliardy dolarů). Firma se potýká s dopady obrovského účetního skandálu a ztrátami v divizi vyrábějící spotřební elektroniku. Bývalý generální ředitel Hisao Tanaka v dubnu 2015 přiznal, že vedení firmy od roku 2009 nadhodnotilo zisky koncernu o 155 miliard jenů.

Japonská burzovní komise začátkem prosince doporučila, aby Toshiba dostala pokutu 7,37 miliardy jenů. Japonský koncern zažalovaly i desítky akcionářů, protože se jeho akcie po oznámení podvodů propadly o 40 procent.

Nové vedení Toshiby oznámilo v prosinci 2015 restrukturalizační plán, který počítá s propouštěním v divizi spotřební elektroniky a prioritním zaměřením na jadernou energetiku (Toshiba vlastní 87 % jaderného koncernu Westinghouse) a výrobu čipů.

Kdo má zájem o akvizici

Důsledkem nové strategie bude i prodej lukrativní divize Toshiba Medical Systems, u níž se za rok 2015 očekává obrat 440 miliard jenů (asi 3,64 miliardy dolarů). Provozní zisk se odhadují analytici na 15 miliard jenů. Toshiba potřebuje rychlé peníze. Divizi, která je světovou čtyřkou v segmentu zdravotnické diagnostiky, chce prodat ideálně do konce března. I z toho je patrné, že firmě jde hlavně o získání prostředků na krytí očekávaných ztrát.

Deník Yomiuri Shimbun uvedl, že mezi nejvážnější zájemce patří japonská společnost Fujifilm, která kromě digitálních fotoaparátů a filmů vyrábí i kosmetiku a v posledních letech rozšiřuje svoji pozornost na zdravotnické produkty. Prodeji Fujifilmu nahrává, že si obě japonské zdravotnické divize příliš nekonkurují.

Dalším možným zájemcem je americký koncern General Electric, jehož divize GE Health Care patří spolu s německým Siemensem ke klíčovým hráčům na světovém trhu. Prodej do „zahraničí“ by ale nerada viděla japonská vláda, což si Toshiba, jejíž představitelé vždy udržovali blízké vztahy s politiky, dobře uvědomuje.

Mezi případnými kupci jmenoval deník Japan Times ještě investiční fond Kohlberg Kravis Roberts, který japonský zdravotnický sektor dobře zná. V roce 2014 totiž dokončil akvizici 80 procent zdravotnické divize japonského Panasonicu. Ta se soustřeďuje na oblast diagnostiky in-vitro, plastickou chirurgii a biomedicínu.

Toshiba Medical Systems byla v Japonsku úplně první firmou, která v roce 1914 začala s využíváním rentgenu. Působí v 80 zemích světa a patří k naprosté špičce ve výrobě přístrojů pro magnetickou rezonanci nebo počítačových tomografů (CT). Výhradním zástupcem Toshiby pro Českou republiku je firma Audioscan. Evropská divize sídlí v Holandsku. Toshiba hodně investuje do výzkumu a vývoje. V Evropě například provozuje vědecké středisko na universitě v Cambridge.

Skandálem zastavená expanze

Ještě rok před propuknutím skandálu představila Toshiba strategii, která zdravotnickou divizi považovala za důležitý pilíř holdingu, a chtěla do března 2016 zvýšit její roční obrat na 600 miliard jenů.

V únoru 2014 Hisao Tanaka v rozhovoru pro agenturu Reuters oznámil, že Toshiba plánuje utratit miliardy dolarů na akvizice. Ohlášeným cílem bylo stát se světovou trojkou a zvýšit podíl na trhu, kde tehdy měla 11 procent.

Tyto plány se částečně naplňovaly i po vypuknutí finančního skandálu firmy, když v říjnu 2015 Toshiba koupila francouzskou společnost Olea Medical, která se specializuje na zdravotnický software. Úspěch zdravotnické divize se však paradoxně stal v době krize celého holdingu i jejím problémem.

Nyní ředitel zdravotnické divize Tošio Takiguči tak v novoročním přání může odkazovat na firemní slogan “Made for Life”, velkolepé plány společnosti, která je oficiálním partnerem fotbalového klubu Manchaster United, však už možná bude realizovat někdo jiný.

Petr Zenkner