Dokument, vypracovaný ředitelem Letecké služby Policie ČR měla vláda k dispozici, přesto se zdá, že jí nevadí, že stát bude provozovat leteckou záchrannou službu dráž, než jak to dokáží dnes soukromníci. Foto: Koláž ZD

Policie kriminalizuje původní tendr na záchranku, přitom by sama létala ještě dráž

Vláda ve středu znovu odložila konečné rozhodnutí, ale vše nasvědčuje tomu, že leteckou záchranku zcela převezme v blízké budoucnosti stát. Zdravotnický deník zjistil, že přitom měli ministři na stole jasná čísla, která svědčí o ekonomické nevýhodnosti tohoto řešení. Nejen armáda, ale i policie by provozovaly vrtulníky na osmi stanovištích dráž, než za kolik je tam dnes provozují soukromníci. Nejabsurdnější ovšem je skutečnost, že policie prošetřuje bývalé pracovníky ministerstva zdravotnictví, zda nezpůsobili státu údajnou škodu ve výši několika stovek miliónů korun, když připravili původní tendr. A tímto vyšetřováním se také zaštiťuje ministr financí Andrej Babiš (ANO), který usiluje o likvidaci bezchybně fungující soukromé letecké záchranky už zcela nepokrytě. Policie se opírá o posudek z VŠE, kde se tvrdí, že provoz letecké záchranky na 8 základnách po dobu 8 let by stál jen 1,7 miliardy korun, kdežto soukromníci dnes létají za 3,128 miliardy. Nyní se však ukázalo, že právě policie by stejnou službu poskytovala ještě dráž a to za 3,267 miliardy korun. Mnohem výše pak ční armáda s náklady 8,1 miliardy korun. Podívejte se na čísla.

 

Jak je patrné z tabulky, kterou měla vláda ve středu k dispozici, dnes zaplatí daňoví poplatníci za rok provozu letecké záchranky na 8 stanovištích soukromníkům ročně 398 miliónů korun. Policie by totéž byla schopna dělat za 408 miliónů a armáda dokonce za více než miliardu. Posudek z Dopravní fakulty ČVUT, který za ministerstvo zdravotnictví zadal náměstek Josef Vymazal (ANO), hovoří o 473 miliónech. Jedině posudek z VŠE, vytvořený na zakázku policie za účelem vyšetřování pracovníků ministerstva zdravotnictví, dospěl k částce, která se všem ostatním výpočtům zcela vymyká a činí 217 miliónů. Jedna složka policie tak pracuje s poloviční cenou než druhá složka policie. Rozdíl mezi posudky, který je patrný z tabulky na první pohled, spočívá v délce odpisů. Zatímco všechny ostatní expertízy v konečném důsledku při stejném počtu nalétaných hodin pracují s obvyklou dobou 10 let, posudek VŠE s 36 lety. Přeloženo pro nás laiky: „posuzovatelé“, které si najali kriminalisté, počítají s provozem jednoho vrtulníku po dobu 36 let. Podle oslovených expertů tak staré vrtulníky patří do muzea a nikoliv do ostrého provozu, kde mají zachraňovat životy lidí.

Zdroj: materiály pro vládu
Zdroj: materiály pro vládu

Andrej Babiš kritizuje ministra zdravotnictví Svatopluka Němečka (ČSSD) za to, že dosud nepředložil žádnou analýzu. Vláda ovšem dostala na stůl čísla od expertů přímo z armády a policie. Zřejmě se fakta šéfovi ANO nehodí. Musel by totiž připustit, že jak policie, tak armáda dělají z posudku VŠE nedůvěryhodný dokument. Posudek VŠE z roku 2015 se pokouší po 7 letech zpochybnit výsledky otevřeného nadlimitního výběrového řízení, které proběhlo podle přísných pravidel zákona o veřejných zakázkách v roce 2008. Přihlásit se do něj mohli uchazeči z celé Evropské unie.

Tomáš Cikrt

vrtule ls policie