Ředitel Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra David Kostka Foto: ZPMV ČR

Nikdo nezůstane bez peněz, říká generální ředitel Zdravotní pojišťovny MV ČR David Kostka

Epidemie covid-19 v Česku zamíchala ekonomickými výhledy zdravotních pojišťoven. Testování, očkování i léčba zvedají náklady v řádech stovek milionů korun. Generální ředitel Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra ČR (ZP MV ČR) David Kostka však věří, že klienti ani smluvní partneři jeho pojišťovny to nepocítí, i když s finančními dopady se budou vyrovnávat ještě dlouho. Covid ukázal, jak důležité je pečovat o své zdraví a jakým problémem jsou komorbidity, řekl v rozhovoru pro Zdravotnický deník.

Jak se plánuje ekonomická budoucnost zdravotní pojišťovny v době, kdy máme tolik proměnných a nejistot?

Snažíme se k tomu přistupovat racionálně. Například nárůst příjmů na letošní rok odhadujeme na 5,3 procenta a u růstu nákladů předpokládáme, že se rozumně rozloží tak, aby bylo dost finančních prostředků na testování, očkování ale i na  standardní péči. Ani ta se kvůli covidu-19 nezastaví. Máme také finanční rezervu, kterou jsme připraveni do toho vložit.

Letošní rok už máte spočítaný. Jak to ale bude vypadat v letech dalších? Obejde se systém bez dalšího navyšování státních příspěvků na pojištěnce?

To opravdu nevím. Přibližné náklady na letošní rok už známe, například jen na očkování proti covid-19 počítáme s miliardou korun. V dalších letech bude velmi záležet na vývoji ekonomické situace. Věřím však, že to zvládneme a zajistíme lidem kvalitní a dostupnou péči v maximálním možném rozsahu i do budoucna.

To zní docela optimisticky, Všeobecná zdravotní pojišťovna totiž počítá s určitým deficitem. V čem se tedy lišíte?

Pořád věřím, že se do tak červených čísel nedostaneme. Je to ale opravdu otázka toho, jak se bude situace vyvíjet.

Jsem založením optimista

Hodně se mluví o odkládání péče. Je to parametr, který sledujete?

Určitě. Znepokojuje mě to, především ale kvůli pacientům. Pokud má někdo artrózu kyčelního kloubu, která způsobuje to, že nemůže spát, tak jakýkoli odklad je pro něj stresující. Co se týče nákladů, tak můžeme přepokládat, že elektivní péče bude nabíhat postupně, nikoli skokově. Kapacita systému je přeci jen omezená.

Jak budete přistupovat k smluvním partnerům? Výkony jim teď chybí a mluví se o tom, že kompenzační vyhláška vede ke snaze všechno rychle dohnat.

Většinu našich partnerů vyplácíme zálohově. Zálohy ovšem vychází z referenčního období, kterým je rok 2019. Negativní vlivy epidemie se tak na nastavení jejich výše neprojeví a tyto cílí na dohodnutý meziroční nárůst úhrad o tři procenta. Samozřejmě jsme připraveni se v otázce průběžného financování s poskytovateli domluvit tak, aby to bylo přijatelné pro obě strany a zohlednili jsme i platební bilanci do nejbližších let. Nikdo rozhodně nezůstane bez peněz, to mohu garantovat.

Zmínil jste miliardu na očkování, to je poměrně vysoké číslo. Jaké máte další zatěžující náklady, které přímo souvisí s covidem-19?

Určitě je to testování. Od března do října loňského roku jsme vydali za PCR testy 252 milionů korun. Pak přibyly plošné antigenní testy. Tam sice nemáme konečnou částku, ale pohybuje se někde kolem stovky milionů.  A ještě ani nevíme, kdy toto testování veřejnosti skončí. To jsou výrazné nárůsty výdajů.  Na druhou stranu, pokud je to zapotřebí, tak je samozřejmě správné to zaplatit. Nejsem ale schopen komentovat celkovou výši úhrad za výkony související s covidem. To, co naši smluvní partneři smysluplně a oprávněně vykáží, to uhradíme.

To Vás opravdu nic neznepokojuje?

Samozřejmě se může něco stát. Třeba že epidemie nezeslábne a čísla nakažených zůstanou vysoká. Jsem založením optimista, ale určitá obava, že dojde k přehřátí systému, ve mně pořád někde vzadu v hlavě přítomna je.  Vyhodnocuji ale fungování naší pojišťovny celkově a zatím jsem přesvědčen o tom, že naše mechanizmy jsou nastaveny správně.

Předpokládejme, že očkování zabere a do půl roku bude situace již snesitelnější. To by byl dobrý ekonomický signál?

Určitě. Musíme však počítat s tím, že ekonomické dopady se v souvislosti s obnovováním „normální“ péče potáhnou i do roku 2022.

Otázka protilátek je stejně důležitá jako testování a očkování

ZP MV ČR se vloni rozhodla podpořit odbornou sérologickou studii, kterou na podzim spustil a odborně garantuje imunolog Vojtěch Thon z centra RECETOX Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Zjišťuje přítomnost protilátek na covid-19 v populaci a v konečném důsledku rozsah „promoření“ české společnosti.  Máte již nějaké předběžné výsledky? Kolik se zatím účastnilo osob, resp. klientů ZP MV ČR?

Studie se zatím zúčastnilo kolem sedmi tisíc našich klientů, kterým hradíme většinu nákladů souvisejících s testováním. Rádi bychom, aby to nakonec bylo kolem dvaceti třiceti tisíc lidí, aby studie byla reprezentativní. Přihlašovat k účasti, resp. na první odběr, se mohou do konce března. Podle našeho názoru může být pro ně velmi přínosná. Účastníkům studie je třikrát – vždy po půl roce – odebrán vzorek krve, který se následně otestuje na přítomnost protilátek ve specializované laboratoři. Naši klienti se tak mohou dozvědět, zda již infekci prodělali a případně, jaká je hladina protilátek po prodělané infekci nebo jak se mění při setkání s nakaženým v čase. Výsledky mohou být zajímavé pro ně i pro nás. V současné době je však ještě příliš brzy, abychom mohli nějak vyhodnocovat.

Podle plánů ministerstva zdravotnictví by měla být do konce roku proočkovaná většina Čechů. Neztratí studie v takových podmínkách smysl?

Upřímně řečeno, pokud by ztratila smysl, tak by to byla jen dobrá zpráva. To by znamenalo, že epidemie je na ústupu, a to velmi rychle. Navíc ani očkování mi nedá stoprocentní jistotu, že už se nenakazím. Myslím, že je dobré vědět, jak na tom s protilátkami jsem a jaká je šance, že se virus u mne znovu objeví. O tom vypovídá právě hladina a stabilita protilátek. Takže právě naopak, studie nabude na smyslu. Ukáže, jakou hladinu jste měl před očkováním a jak se chovají vaše protilátky za rok.

Podle profesora Thona by výsledky studie mohly být také vodítkem při výběru vhodné vakcíny proti covid-19, ale i pro samotné rozhodnutí, zda je očkování proti této nemoci nutné. To je podle Vás reálné?

Vím, že názory vědecké komunity se v tomto aspektu liší. Náš úkol vnímám spíše tak, že zajistíme našim klientům hodnotnou službu, která jim poskytne relevantní informaci o zdravotním stavu. Nerad bych se tady pouštěl do odborné diskuze. My nabízíme informace a servis ohledně testování a očkování a do toho zahrnujeme i informaci o množství protilátek v krvi.

Připouštíte, že odborné názory na studii profesora Thona, a obecně na otázku délky imunity vůči covid-19, se liší. To je ostatně pro celý průběh pandemie covid-19 typické –  různorodost a často i protichůdnost postojů vědecké komunity. Podle čeho se tedy rozhodujete, co pojišťovna podpoří, co je pro Vás vodítkem?

Je důležité vybrat to, co považujeme my sami za přínosné pro naše klienty a může nám to efektivněji pomoct řídit náklady na budoucí péči. Podle mne je otázka množství protilátek v krvi, navíc v průběhu nějakého času, stejně zajímavá a důležitá jako testování a očkování. V tom nevidím nic sporného. Druhá věc je, jak budou výsledky studie interpretovány, ale tím se bude zabývat odborný garant.

Je třeba se zastavit a zamyslet

Jak hodnotíte současný stav příprav očkovací kampaně a postup ministerstva zdravotnictví?

Účastníme se všech jednání, máme potřebné informace, nicméně připravujeme vlastní podrobný plán, samozřejmě v souladu s oficiální strategií. Týká se jak jednotlivců, tak firem, protože právě ty si v současné době začínají silně uvědomovat, jak je zdraví zaměstnanců z hlediska jejich provozu důležité  a že investovat do prevence se vyplatí.

Denně mě kontaktují lidé, většinou ředitelé firem, kteří se ptají, kdy a jak se bude očkovat. Budeme se snažit jim to pomoct zařídit co nejdříve. Připravujeme telefonní linku, především pro seniory, kde si budou moci zjistit všechny podrobnosti o tom, co se dozví z rádia či televize. Tedy co mají udělat, aby se mohli nechat naočkovat. Vedle toho bude stále fungovat a tyto informace poskytovat i naše služba Lékař na telefonu, jejíž využívání oproti minulým rokům narostlo přímo raketově. Průměrně jsme ročně přijímali kolem 2 500 telefonátů, vloni jen do listopadu to bylo 10.000.

Necháte se Vy sám naočkovat?

Ano, chci v tom jít příkladem ostatním. Je to jediná cesta ven z této pandemie. A proto bych chtěl vyzvat i všechny naše klienty, aby se šli nechat naočkovat.

Rád bych v této souvislosti zmínil, že právě covid nám ukázal, jak je péče o zdraví důležitá a jakým problémem jsou komorbidity. Přicházíme teď proto s novou iniciativou „Zdraví v kostce“, která chce našim klientům ukázat, jak důležité je pečovat o své tělo i mysl. Je to jako když si hodíte při hře kostkou. Při jakémkoli hodu se o jedno či více políček posunete, a tak je to i s prevencí. Člověk by se tedy měl zastavit a zamyslet se, jestli pro sebe něco – tělesně i duševně – dělá a zda to stačí. Jestli se nemá zase někam, alespoň o kousek, posunout.  Velice prospěšná bývá i drobná změna v návycích. Jde nám o to, vysvětlit výhody prevence zase trochu jinak. Jednak kvůli samotnému zdraví našich klientů, ale i pro to, že prevence v jakémkoli rozsahu je vždy levnější než nemoc.  A zde vidím velkou roli právě pro zdravotní pojišťovny.

Tomáš Cikrt, Helena Sedláčková