Ilustrační foto: Pixabay

Téma letošních zasedání řídící rady pro implementaci CZ-DRG do resortu zdravotnictví: financování, vývoj a údržba systému

První letošní jednání řídící rady pro implementaci CZ-DRG do resortu zdravotnictví se uskuteční na přelomu února a března. Hlavním tématem bude nová verze CZ-DRG 5.0 pro rok 2023, řešit se bude také další podoba fungování rady. Na letošní rok, podobně jako v předchozích letech, jsou v plánu přibližně čtyři zasedání.

V rámci jednání v roce 2022 budou projednávány jednak další rozvojové možnosti použití CZ-DRG do úhrad a také další proces vývoje, financování a údržby klasifikačního systému (včetně referenční sítě nemocnic) po ukončení dosud běžícího OPZ projektu (Evropský sociální fond – Operační program Zaměstnanost, poz. red.), v jehož rámci vývoj CZ-DRG dosud probíhá.

„Mezi priority k analýze a projednání patří například problematika navýšení objemu péče vyčleněné z paušální úhrady a hrazené výkonnostně přes CZ-DRG, možnosti dalšího sbližování základních sazeb nemocnic nebo téma řešení klasifikace a úhrad jednodenní péče mechanismy analogickými s CZ-DRG,“ uvádí za ministerstvo zdravotnictví tiskový mluvčí Ondřej Jakob.

Hlavní téma: CZ-DRG 5.0

Pro letošní rok plánuje ministerstvo návrat k režimu z let 2018 – 2020, tj. cca čtyři jednání ročně. První jednání rady proběhne ve druhé polovině února 2022 nebo na počátku března 2022 (dle stavu epidemie covid-19) a jeho tématem bude primárně projednání nové verze CZ-DRG 5.0 pro rok 2023 a také další podoba fungování rady, vzhledem k posunu fáze procesu implementace systému do fáze „rutinního využití“.

V loňském roce proběhlo jedno fyzické zasedání řídící rady dne 26. 3. 2021, na kterém byla projednána a schválena jednak finální podoba nové verze CZ-DRG 4.0, platná pro rok 2022 a dále byly diskutovány další rozvojové možnosti pro implementace do úhrad. Další plánovaná fyzická jednání byla s ohledem na pandemickou situaci zrušena a jednání probíhala elektronickou vzdálenou formou se zástupci v radě. Epidemie covid-19 ale nijak neovlivnila probíhající vývoj systému, management dat a komunikaci s odbornými garanty a referenčními nemocnicemi. Tyto aktivity probíhaly průběžně dle nastavených plánů. Další obsahově velmi podstatná jednání s členy rady proběhlo v rámci organizované odborné konference DRG Restart 2021, kde byl přímo v programu organizován i půldenní program revidující všechny úkoly a stav agend.

Předmětem činnosti řídící rady je návrh jednotlivých kroků, připomínkování a rozvíjení jednotlivých metodických postupů, řízení a kontrola plošného přenesení CZ-DRG do praxe. Dále také posuzování dopadů do praxe a formulování doporučení ke stanovení optimální strategie k realizaci implementace CZ-DRG.

Řídící radě pro implementaci CZ-DRG do resortu zdravotnictví předsedá náměstkyně MZ pro zdravotní pojištění Helena Rögnerová, místopředsedou je ředitel ÚZIS Ladislav Dušek.  Mezi dvacítkou členů jsou zástupci zdravotních pojišťoven, nemocnic a ministerstva zdravotnictví.

-pur-