Foto: Depositphotos

Odborníci z NUDZ připravili pro žáky a učitele program zlepšující duševní zdraví

Odborníci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) a Dětského fondu Organizace spojených národů (UNICEF) připravili pro žáky a učitele program zlepšující duševní zdraví. Do konce května chtějí vyškolit na 600 pedagogů. Na akci se podílí i Světová zdravotnická organizace (WHO). Projekt, který přispěje i k začleňování ukrajinských dětí do českých škol, je určený primárně pro učitele žáků ve věku deset až 14 let. Školení jsou naplánována napříč celou republikou. Je možné je uspořádat i na vyžádání, uvedl dnes v tiskové zprávě mluvčí NUDZ Jan Červenka.

Podle dat WHO až 14 procent dětí a dospívajících od deseti do 19 let zažije nějakou formu duševního onemocnění. V posledních letech dětí a dospívajících s psychickými problémy přibylo. Dopad na psychické zdraví měly i pandemie a válka na Ukrajině.

„Duševnímu zdraví ve školách přitom donedávna nebyla věnována přílišná pozornost. Válka na Ukrajině však tuto potřebu zvýraznila – od začátku války přišlo do českých základních škol téměř 40.000 dětí z Ukrajiny. Kromě traumat spojených s válkou a nedobrovolnou migrací se navíc tyto děti potýkají s jazykovou bariérou – pouze deset procent dětí se domluví v běžných situacích. I z těchto důvodů se prakticky neúčastní volnočasových aktivit,“ uvedl ředitel NUDZ Petr Winkler.

Společný projekt NUDZ, UNICEF a WHO se zaměřuje na duševní zdraví a psychosociální potřeby jak uprchlíků, tak jejich hostitelských komunit. Má pomoci zlepšit takzvaný wellbeing, tedy duševní pohodu jednotlivců, ve třídách druhého stupně českých základních škol a vyškolit učitele, aby zvládli být oporou jak pro své žáky, tak pro nově příchozí. „Děti zasažené násilnými konflikty a humanitárními krizemi jsou vystaveny většímu riziku, že se u nich rozvine úzkost a deprese, a je nezbytné jim zajistit přístup ke službám duševního zdraví a psychosociální podpory,“ doplnila Rita Nevesová z organizace UNICEF.

Učitelé se na jednodenním semináři, který je zdarma, například dozvědí, jak pracovat s dětmi, které si prošly náročnými událostmi, jak budovat empatii, zvládat náročné situace a otevřeně komunikovat a jak mohou učitelé pečovat sami o sebe. Seznam termínů zájemci naleznou na webu.

-čtk-