Foto: PxHere

Soumrak Moderny, nástup Novo Nordisku: Covid už byznysově netáhne, kupředu se dere obezita

Ještě neuplynuly ani tři roky od chvíle, kdy byla na globální trh uvedena první vakcína proti koronaviru, přesto se farmaceutický byznys za tak krátkou dobu výrazně proměnil. Zatímco před třemi lety se mezi raketově rostoucí farmaceutické firmy řadily ty, které dokázaly nabídnout účinnou zbraň proti šíření poměrně nebezpečného viru, dnes se na byznysovou špičku derou zcela jiní hráči. Přitom se dá říci, že i oni přicházejí s něčím, co může přinejmenším zbrzdit pandemii. Pandemii obezity. Výměny stráží si všímá například agentura Reuters.

Farmaceutické společnosti postupně oznamují své finanční výsledky za třetí letošní čtvrtletí. Není vlastně překvapením, že firmy, které ještě před dvěma lety slavily úspěchy se svou účinnou, bezpečnou a zároveň moderní vakcínou proti SARS-CoV-2, dnes hospodaří v červených číslech. S odezněním pandemie koronaviru logicky opadl zájem o očkovací látky proti viru, na který lidstvo z poměrně významné části získalo jakous takous odolnost.

A pokud tyto společnosti nedokázaly využít příležitost, kterou jim covidová krize dala, potýkají se s propadem tržeb i zisku, případně upadají do ztrát. Mezi takové patří například americká biotechnologická společnost Moderna. Ta při oznamování svých finančních výsledků za třetí letošní čtvrtletí výrazně zaostala nejen za loňským třetím kvartálem, ale i za očekáváním investorů.

Moderna spoléhá na jediný produkt

Společnost Moderna v uplynulém týdnu uvedla, že za třetí čtvrtletí letošního roku utržila jen 1,8 miliardy dolarů, což je o 48 procent méně než ve stejném období loňského roku. Firma se také propadla do ztráty ve výši 3,6 miliardy dolarů (asi 82 miliard korun). Moderna zároveň oznámila, že za celý letošní rok její tržby dosáhnou kolem šesti miliard dolarů (v přepočtu kolem 137 miliard korun), což je na samé dolní hranici původně odhadovaného intervalu 6 až 8 miliard dolarů.

Jenže odhad společnosti Moderna se opírá o předpoklad, že se jí podaří ve Spojených státech na trh dodat nejméně 50 milionů vakcín proti koronaviru. Vakcína Spikevax je zatím jediný produkt, který Moderna prodává. A právě proto jsou někteří analytici skeptičtí, zda se Moderně podaří její plány naplnit. Agentura Reuters cituje analytika společnosti TD Cowen Tylera van Burena, který ve své analytické poznámce uvedl, že není „přesvědčen, že pro Modernu je vůbec její celoroční odhad příjmů dosažitelný“.

Podle něho je pro Modernu možné na americký trh dodat celkově 50 milionů vakcín proti koronaviru jen za předpokladu, že jiné firmy své vakcíny nedodají. Agnetura Reuters přitom informovala, že v dosavadním průběhu letošního roku Američané využili jen něco přes 15 milionů vakcín, a to včetně těch, které na trh dodává farmaceutická skupina Pfizer. Akcie Moderny po oznámení výsledků propadly asi o osm procent.

Novo Nordisk hodlá upevňovat své pozice

Zcela opačné „starosti“ má dánská farmaceutická společnost Novo Nordisk. Její tržby meziročně stouply o 29 procent na téměř 59 miliard dánských korun (bezmála 192 miliard českých korun), stejný nárůst zaznamenala meziročně i za prvních devět měsíců letošního roku.

Čistý zisk společnosti Novo Nordisk dosáhl téměř 22,5 miliardy dánských korun (asi 73,5 miliardy českých korun), a meziročně se tak zvýšil o 56 procent. Za období od ledna do konce září Novo Nordisk zvýšila čistý zisk meziročně o 47 procent na bezmála 62 miliard dánských korun (v přepočtu přes 200 miliard českých korun).

Přitom lék Wegovy, který se podává pro léčbu obezity, se na celkových tržbách společnosti podílí jen asi ze 16 procent. Hlavním zdrojem příjmů Novo Nordisku jsou léky pro léčbu diabetu. Jenže to se může záhy změnit.

Obezita je novodobou epidemií, která postihuje celý ekonomicky rozvinutý svět, a tak je prakticky jisté, že poptávka po léčivech, jež dokáží zásadně redukovat hmotnost, poroste. Podle různých odhadů by globální trh s těmito druhy léků mohl do konce dekády dosáhnout objemu 100 miliard dolarů.

Společnost Novo Nordisk si je tohoto potenciálu vědoma, stejně jako moc dobře ví, že takto lukrativní trh přiláká další konkurenty. I proto si pro příští roky vytyčila cíl posílit své vedoucí postavení v oblasti produkce léků proti diabetu a postupně upevňovat svou pozici na trhu s léky proti obezitě. A také ví, že ve střednědobém horizontu bude v tomto ohledu klíčový trh Spojených států, jak ostatně zmínil i výkonný ředitel Novo Nordisku Lars Fruergaard Jorgensen.

Zdeňka Musilová