Pátek, 30. září, 2022

IQVIA: Prodeje léků na předpis loni v ČR vzrostly o deset procent

DALŠÍ ČLÁNKY AUTORA

Prodeje léků na předpis na českém farmaceutickém trhu v roce 2021 vzrostly meziročně o deset procent, což je nejvyšší tempo růstu v posledních pěti letech. Hodnota trhu s léky na předpis tak činila 78 miliard korun. U volně prodejných léků se prodeje proti roku 2020 zvýšily o devět procent a prodeje za volně prodejné léky, doplňky stravy a produkty pro zdravotní péči dosáhly 29 miliard korun. Vyplývá to z dat, které dnes ČTK poskytla analytická společnost IQVIA. Ta je poskytovatelem analytických služeb, technologických řešení a smluvních výzkumných služeb ve zdravotnictví. Po světě má 70.000 zaměstnanců a působí ve více než 100 zemích.

U léků na předpis se nejvíce dařilo léčivům s aktivní patentovou ochranou. Tyto léky zaznamenaly růst o 22 procent a na celkových prodejích předepsaných léků se podílí již více než ze 40 procent. Růst prodejů léků na předpis je tažený právě touto kategorií, na celkovém růstu trhu s léky na předpis se léky s aktivním patentem podílí více než dvěma třetinami.

Naproti tomu prodeje léků, jejichž patent již vypršel, se za minulý rok snížily o šest procent, čímž se podle firmy IQVIA potvrdil dlouhodobý trend poklesu této kategorie. Třetí důležitou kategorií jsou léčiva, která nikdy patentem chráněná nebyla, zpravidla tak jde o generické léky. Tato léčiva si s meziročním zvýšením tržeb o čtyři procenta udržela dlouhodobě stabilní tempo růstu.

Na trhu volně prodejných produktů se nejprodávanější kategorií staly léky proti kašli a dalším respiračním potížím s růstem o 12 procent. Kategorie vitamínů a dalších doplňků stravy skončila druhá s meziročním růstem o devět procent. Třetí kategorií s ohledem na výši tržeb byly léky na úlevu od bolesti, přestože jejich tržby proti roku 2020 stagnovaly. Čtvrtou nejprodávanější kategorií byly produkty na podporu trávení s růstem o šest procent. Pátou nejprodávanější kategorií volně prodejných produktů se stala měřicí a testovací zařízení, mezi která patří i testy na covid-19. Jejich prodeje se meziročně zvýšily o 135 procent a v lékárnách tato kategorie zaznamenala tržby 1,6 miliardy korun.

Svůj podíl na celkových tržbách opět zvýšily internetové lékárny. Zatímco v roce 2020 byl jejich podíl 12 procent, v roce 2021 vzrostl na 14 procent. Internetové lékárny se na celkovém růstu segmentu volně prodejných produktů podílely téměř 30 procenty, samy zaznamenaly meziroční růst o 22 procent. Nejprodávanější kategorií v internetových lékárnách byly vitamíny a jiné doplňky stravy s růstem o 19 procent, druhé skončily léky proti bolesti s růstem o necelá dvě procenta a třetí byla již zmiňovaná měřicí a testovací zařízení s růstem o 180 procent.

-čtk-

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY