Diskuse o úsporných opatřeních v německém zdravotnickém systému pokračuje. Zatímco jejich největšími odpůrci jsou zástupci nemocnic, vítají je veřejné zdravotní pojišťovny. Navržené úspory ale podle pojišťoven stejně nepostačí k eliminaci schodku celého systému. To povede k zvýšení dodatečné sazby zdravotního pojištění. „Úsporná opatření budou vítána, pokud se dotknou někoho jiného,“ uvedl pro odborný deník Deutsches Ärzteblatt předseda Spolkového smíšeného výboru Josef Hecken.

Debata o snižování nákladů a zvyšování efektivnosti v německém systému zákonného zdravotního pojištění musí být spravedlivá a poctivá. Myslí si to Josef Hecken, předseda Spolkového smíšeného výboru (G-BA – Gemeinsam Budesausschuss), nejvýznamnějšího orgánu společné samosprávy německého veřejného zdravotnictví.

Nalézt úspory nelze bezbolestně

Podle něj není vůbec snadné nalézt takové úspory, které by byly zcela bezbolestné. „Ať už provedeme jakákoli úsporná opatření a provedeme je jakkoli, vždy to vyvolá konflikty a debaty o jejich distribuci. Úsporná opatření budou vítána, pokud se dotknou někoho jiného,“ řekl deníku Deutsches Ärzteblatt.

Proto se podle Heckena musí tyto debaty vést slušně a s respektem k ostatním. „Měli bychom ve všech debatách pamatovat na to, že lidé očekávají společné odpovědné řešení a odpovědi. Musí je poskytnout reprezentanti politiky a místní samosprávy, aniž by se jejich hledání nakonec změnilo v otevřený boj,“ dodal. To by podle něho destabilizovalo důvěru v celý systém sociálního zabezpečení.

Hecken míní, že i vzhledem k událostem na mezinárodním poli je třeba posilovat důvěru veřejnosti v principy státu. A k tomu může výrazně přispět fungující systém zdravotní péče. „Pokud mají lidé pocit, že jejich zdravotní problémy se v případě potřeby řeší, roste i jejich důvěra v náš stát, naši společnost a náš demokratický řád,“ vysvětlil.

Mohlo by vás zajímat

Divně nastavené sazby daní

Systém zákonného zdravotního pojištění prochází podle Heckena v současnosti hlubokou erozí důvěry. „Stát bezostyšně financuje společenské úkoly a zátěž sociálního zabezpečení jako služby nesouvisející s pojištěním přenechává na bedrech občanů,“ zdůraznil předseda G-BA.

Hecken také zmínil disproporci mezi zdaněním léků a nezdravých potravin. „Měli bychom se ptát například ministra financí, zda by nezvážil sníženou sazbu daně z přidané hodnoty na léky. Proč cukr, čokolády a sladkosti podléhají v obchodech 7% sazbě DPH, zatímco přípravky pro léčbu nemocí způsobených těmito potravinami mají 19% sazbu DPH? V tom vidím mírnou nerovnováhu,“ poznamenal.

Stejně tak Hecken poukázal na daňové rezervy v oblasti zdanění spotřeby neřestí. V této souvislosti zmínil, že nerozumí, proč se v koaliční smlouvě vládnoucích stran nemluví o zvýšení daní z tabáku, lihovin a cukru, stejně jako z vína nebo piva.

Německo jako farmaceutické centrum

„Nejsem příliš ochoten v těchto věcech dělat kompromisy. Je třeba jasně uvést, že dodatečné příjmy z potenciálního navýšení těchto daní půjdou do zdravotnictví,“ řekl šéf G-BA. Právě to by podle něj mohl být zdroj pokrytí deficitu ve zdravotnickém systému.

Hecken zároveň pochválil snahy vláda zlepšovat prostředí v Německu pro fungování farmaceutických firem. „Propagace Německa jako farmaceutického centra je správná a důležitá. To však spadá do kompetence ekonomických ministerstev a případné incentivy nemohou financovat prostředky, jež směřují do zdravotnického systému,“ upozornil.

V neposlední řadě zmínil změny v systému primární péče. Podle něj je nutné, aby nejdříve došlo k vytvoření struktur, které zajistí, že pacienti dostanou komplexní léčbu na odpovídající úrovni. „Pokud zavedeme příliš složitý model a neuděláme to správně, povede to pouze k dalším problémům s důvěrou v systém,“ dodal předseda Spolkového smíšeného výboru.