U žen s diagnostikovanou rakovinou prsu může mít souvislost s delším přežitím a nižším rizikem úmrtí pití kávy. Naznačuje to poznatky publikované v British Journal of Nutrition, na které upozornil web Medical News Today. Odborníci ale upozorňují, že výsledky zatím nelze chápat jako důkaz léčebného účinku kávy.

Výzkumníci sledovali 95 žen s rakovinou prsu v průměru 11,5 roku. Zaměřili se na jejich jídelníček a především na příjem polyfenolů. Jde o rozsáhlou skupinu přirozených rostlinných látek, které se nacházejí například v kávě, bobulovém ovoci, kakau, zelenině, bylinkách, koření, luštěninách, ořeších nebo semenech.

Výsledek byl pozoruhodný: Ženy s vyšším příjmem celkových polyfenolů měly nižší riziko úmrtí přímo souvisejícího s rakovinou prsu. Podobná souvislost se objevila také u dvou konkrétních skupin polyfenolů – fenolových kyselin a lignanů. Fenolové kyseliny byly navíc spojeny s nižším rizikem návratu onemocnění a nižší celkovou úmrtností.

A právě tady do příběhu výrazně dostává káva. U sledovaných žen totiž představovala hlavní zdroj celkového příjmu polyfenolů, fenolových kyselin i lignanů. To ale ještě neznamená, že vědci prokázali, že právě káva ženám s rakovinou prsu prodlužuje život. Studie byla observační, sledovala tedy souvislosti mezi jídelníčkem a zdravotními výsledky, nikoli účinek cíleně podávané kávy.

Proč by rostlinné látky mohly hrát roli

Polyfenoly mají řadu biologických účinků a vědci se jejich možným vlivem na zdraví zabývají už delší dobu. Podle odbornic oslovených Medical News Today mohou souviset například s procesy, které ovlivňují oxidativní stres, zánět nebo střevní mikrobiom.

„Polyfenoly se v přírodě nevyskytují izolovaně. Jsou součástí komplexu vlákniny, vitamínů, minerálů, zdravých tuků a tisíců dalších fytochemikálií, které pravděpodobně působí společně,“ uvedla pro dietoložka Monique Richardová.

Podle Meridan Zernerové, rovněž dietoložky, mohou polyfenoly ovlivňovat poškození buněk volnými radikály a zánětlivé procesy. Pozornost si zaslouží také lignany. Ty podle ní mohou prostřednictvím střevních bakterií ovlivňovat mechanismy spojené s růstem prsní tkáně řízeným estrogenem. Sama ale zdůrazňuje, že jde o možný mechanismus, který bude potřeba dále ověřovat.

Mohlo by vás zajímat

Nutný je další výzkum

Právě opatrnost je na místě. Studie zahrnovala jen 95 žen, což je ve srovnání s velkými populačními výzkumy malý soubor. Autoři sami uvádějí, že k potvrzení pozorovaných souvislostí jsou zapotřebí další studie.

„Tato studie identifikuje důležitý signál, ale neprokazuje, že zvýšení příjmu polyfenolů zabrání recidivě nebo prodlouží přežití,“ vysvětlila Tracy Craneová ze Sylvester Comprehensive Cancer Center. Z výsledků podle ní také nelze vyvodit doporučení, aby ženy začaly pít velké množství kávy.

Budoucí výzkum by měl podle Craneové zahrnout podstatně větší a různorodější skupiny pacientek a zohlednit například typ a stadium nádoru, léčbu, její dodržování, tělesnou hmotnost, pohybovou aktivitu, další onemocnění nebo socioekonomické podmínky. Důležité bude také zjistit, zda existuje vztah mezi množstvím konzumovaných potravin a případným účinkem.

Káva jako součást jídelníčku, nikoli jako léčba

Nová práce tak přidává další dílek do skládačky výzkumu stravy a přežití po diagnóze rakoviny prsu. Neříká, že šálek kávy léčí nádor ani že by měl nahrazovat onkologickou léčbu. Spíše upozorňuje na možnou souvislost mezi jídelníčkem bohatým na polyfenoly a příznivějšími výsledky u žen, které rakovinu prsu prodělaly.

Zajímavé přitom je, že nejvýznamnějším zdrojem těchto látek byla právě káva. Výzkumníci však budou muset v dalších studiích oddělit, nakolik za pozorovanou souvislostí stojí samotná káva a nakolik celkový životní styl či skladba jídelníčku.